Väghinder

I hela vårat område har vi 30kmh. Tyvärr följer vissa bilister inte hastigheten. Vi har väldigt många glada och vilda barn som springer och leker i området. Alla vet att ett barns omdöme inte är detsamma som en vuxen människas. Och för att göra folk mer uppmärksamma och få ned hastigheten i området har styrelsen diskuterat och kommit fram till att medlemmarna får ansöka till styrelsen om att sätta upp ett väghinder. Det enda väghindret som får användas är utav märket ”flexibump” https://flexibump.se

Den som önskar sätta upp ett väghinder ansöker och bekostar själv hindret. För att ansöka: maila till [email protected]

Det är första året våran förening kommer ha hinder efter vägarna. Därför är det här också ett provår, som vi kommer utvärdera till hösten och därefter titta på om vi ska använda oss utav hinder även 2019.

Styrelsens beslut grundar sig enkelt ; ”inget barn (eller vuxen) ska behöva vara inblandad i en olycka efter våra vägar”

”Hastighetsanpassning är viktigt
Låg hastighet är helt avgörande för att kunna undvika en olycka samt för att minska de
skador som kan uppkomma. 9 av 10 människor överlever om de blir påkörda av en bil som håller hastigheten 30 km/h. Om hastigheten höjs till 50 km/h ökar dödsrisken åtta gånger vilket innebär att endast 2 av 10 människor överlever en sådan olycka”